Hei! Dette er mitt første møte med denne verden, men jeg er glad for å finne dere, for jeg trenger hjelp. Min sønn på 3, snart 4, er et smart barn, det lurer jeg ikke på, han er en svamp og leser og skriver, men jeg vet ikke hvordan jeg best kan hjelpe han til å bli lykkelig. Han var hjemme med mor/au pair de første 3 årene og startet barnehage forrige høst. Jeg, min naivitet, trodde at det skulle gå bedre enn for noen av mine andre barna, da han er så sosial. Inkluderer alltid alle, glad, kommunikativ, veldig omsorgsfull osv. Men han har ikke trives fra første stund. Jeg har nå søkt overflytting til en annen barnehage, men er redd for at 'nissen' følger med på lasset, da jeg ikke ser noe spesielt galt med den barnehagen han har gått i (selvom jeg ikke ser noe spesielt bra heller). Den eneste grunnen jeg kan tenke meg som 'årsak' er at han kanskje ikke får den oppmerksomehten han trives med -for han elsker oppmerksomhet og har et stort behov for å bli sett.
Han vil helst ikke i barnehagen, blir overlykkelig hvis han får være hjemme (jeg har FRI!). Er det fordi da har han sin heltidsoppmerksonhetsleke - dvs au pair? Hun snakker ikke norsk, men engelsk, og det virker som om de kommuniserer bra, og leker veldig godt, selvom han blir litt mye boss. Har aldri hørt han gråte med henne. I barnehagen virker det som om han ikke har fått noen venner, sier at han ikke leker med noen eller med alle, personalet sier at alt er bra. De er sjokkert og overrasket over at vi bytter. Jeg blir overrasket tilbake over at de ikke merker at han ikke trives. Hver mandag sukker han, noen ganger gråter, og så utover i uka teller han ned, 'idag er det torsdag - lørdag og søndag har jeg fri'. Da han kom tilbake etter å ha vært hjemme i over to uker ved svineinfluensatider i fjor høst, begynte han å stamme, barnehagen mener at det er fordi han er 'ivrig'.
Jeg har igår sagt fra til barnehagen at hvis det står noen på venteliste så gir vi gjerne i fra oss plassen (burde ha gjort dette før), så kan han være hjemme med au pair frem til neste høst. Au pair er bare glad for dette, hun får da 3000 mer i måneden (gir henne pengene istedenfor), men det er ikke lovlig, da det er maks 5 timer per dag de får jobbe i henhold til loven. Ser dere noen ulemper ved å la han være hjemme med henne hele dagen? Blir han da bare enda mindre 'egnet' til barnehage til høsten igjen?
Når han er hjemme er han konge, og voksne som kommer på besøk, blir ofte veldig fasinert av han for han vil gjerne ha oppmerksomheten og starter sine show, de endrer seg hele tiden, akkurat nå er det breakdans, med innsalg av armhevinger og situps. Når det kommer barn på hans egen alder leker han veldig bra med de. Han har to kusiner omtrent på samme alder, og foreldrene sier at de er veldig glad i han og leker bedre med han enn de fleste. Men hvis jeg har han med ut, og gjerne i større grupper, blir han veldig sjenert. Barnehagen han går i er relativ liten, 18 barn, det samme i den nye, men kansje det er for stort? Eller at stedet ikke er 'hans'?
Nei, nå blir dette altfor langt. Men jeg synes dette er vanskelig så er det noen råd der ute, tas de imot med takk!!