Bør man dempe faglig interesse

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Marit
Medlem

Bør man dempe faglig interesse

Post by Marit » Sun 10. Jun, 2012 2:15

Jeg har en gutt på 6 1/2 år som er i ferd med å avslutte sitt første skoleår i den norske grunnskolen.

Jeg vet ingenting om hvor intelligent han faktisk er, men det er ingen tvil om at han ligger noe over gjennomsnittet. Han gledet seg enormt til å begynne på skolen, og endelig få begynne å lære ting. Kunnskapstørsten var helt ustoppelig for et år siden. Det var et endeløst "mas" om å regne oppgaver, lære geografi, flagg, skilt, pugge fødselsdatoer til fotballspillere osv. Han er en veldig snill gutt som aldri har gjort en flue fortred.

Jeg merket fort at læreren ikke akkurat synes det var noen fordel at han var faglig sterk. Snarere virket hun litt irritert over at han kunne lese flytende før han begynte på skolen, for da visste hun ikke helt hva hun skulle gjøre med han. Han har aldri fått noen oppfølging når det gjelder utviklingen sin på lesing. Vi har fått beskjed om at vi må sørge for at han har egnet lesestoff tilgjengelig hjemme (noe han har.) Hun har en gang sendt med en bok med andre tekster hjem. Den leste han i på kveldene og vi snakket om tekstene o.l., men dette var vi jo ferdig med etter 1-2 uker. Hun har aldri, såvidt meg bekjent, snakket noe med han om andre tekster eller vist noen interesse for hvorvidt han har noen framgang. Siden han leser flytende, så skjønner jeg at det er vanskelig å vurdere framgang, men jeg tror han ville satt pris på engasjement/oppfølging på lik linje med de andre barna.

Han har aldri fått ekstra lekser i matematikk. Han må gjøre de samme leksene som alle andre, som å regne pluss og minus med enkle tall. Hun sier at han på skolen får oppgaver med tosifra tall, men at hun ikke har latt han gå noe videre, selv om han sikkert kunne gått mye lenger. Her hjemme vil han bare regne med tresifrede tall eller gangetabellen som har vært litt utfordrende fram til nå. Han blir henslengt, oppgitt og "åååååh"-er seg dersom jeg sier at han kan holde på med de tosifrende. Han VIL ha utfordringer - da kvikner han til og blir utrolig engasjert. Han gjør bare de oppgavene på skolen fordi han blir bedt om det, ikke fordi han lærer noe av det eller synes det er morsomt. Jeg tror det hadde vært kjekt for han om han kunne jobbe med disse oppgavene på skolen og fått lekser på det (regne med tresifrede tall og gangetabellen). Det er der han har god oversikt, men av og til må tenke litt. Han elsker jo ting som er litt utfordrende, det gjør han glad og engasjert i forhold til arbeid, mens altfor enkle oppgaver gjør han lei og oppgitt. Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor han ikke kan få det. Jeg tror det bare er fordi det er ubeleielig for henne å gi han tilpasset undervisning, at det blir ekstraarbeid for henne. Men jeg synes allikevel at det er litt urettferdig ovenfor han.

Jeg snakket med læreren i forbifarten forleden dag, og da kunne hun fortelle at han hadde lagt en demper på sin kunnskapstørst i løpet av skoleåret. Dette så hun ut til å synes var veldig positivt. Han spurte ikke lenger etter ekstra oppgaver osv - noe hun så ut til å synes var positivt (for han?) Jeg får følelsen av at hun mener at det er best at han ikke ligger så mye foran klassen faglig, fordi hun tror at han da ødelegger for seg selv sosialt. Jeg skjønner absolutt den tankegangen. Samtidig blir det litt som å si at en spinkel elev som blir ertet pga det bør fokusere på å gå opp i vekt - istedet for å faktisk la den eleven være som den er (så lenge den ikke plager noen andre!) og forhindre ertingen!

Han har helt klart mistet litt av sin faglige interesse generelt etter at han begynte på skolen, han maser ikke lenger like ofte om å få gjøre matteoppgaver og slike ting.

Det er ingenting galt med at han har andre interesser - han koser seg med å spille fotball og se på Cartoon Network og slike ting som de andre i klassen gjør. Men når han kommer på at han skal gjøre matteoppgaver på PCen, så blir han utrolig glad og ivrig. Jeg føler at jeg hele tiden må dempe han i forhold til dette. Når han begynner å snakke om ting som å pugge fotballspilleres fødselsdatoer eller lignende, så føler jeg at vi må lede han fekk fra den idéen. For meg føles det merkelig å legge lokk på og hele tiden avvise de sidene i han. Jeg føler på en måte at det ikke er rom for å være han i skolen, at han ikke skal får lov til å utvikle sine sterkeste sider og interesser, men heller bare passe inn i saueflokken.

Jeg mener ikke at han bør gå inn for å skille seg ut og være spesiell. Men så lenge det ikke gå ut over andre at et menneske har spesielle evner og interesser, så bør man jo heller sette pris på de forskjellene? Eller er det er moralsk galt eller skadelig for barnet å være faglig sterk?

Bobli
Medlem

Re: Bør man dempe faglig interesse

Post by Bobli » Sun 10. Jun, 2012 3:51

Huff, denne lærerens holdninger skremmer meg, og det er ikke første gang slikt dukker opp. Vi hadde vårt møte med en slik en, og det gikk definitivt ikke bra. Klart våre unger også har nytte og glede av, og behov for å bli møtt på lærelyst og interesser. Å ikke verdsette deres kunnskaper og læreiver tror jeg er direkte skadelig i det lange løp. Skolen har plikt til å tilpasse sin undervisning etter elevenes nivå. -Ikke å tilpasse elevene etter undervisningsnivåeet læreren ønsker å legge seg på, slik det høres ut som her. Regner med at læreren ønsker passive foreldre som ikke stiller krav til individuelle tilrettelegginger, og at hun er fornøyd så lenge dere nikker og smiler og godtar det hun sier. Men dere og barnet har rettigheter, og om dere ønsker og orker den kampen, har dere gode grunner til å si fra.

For vår del ble det fullstendig krasj når vi sa fra om eldstens behov for tilrettelegging. --> Skolebytte og bedre hverdag etterpå, selv om ikke alt er rosenrødt nå heller. Med nestemann har det gått ganske smertefritt å be om tilpasning. Ofte har det kommet på lærers eller guttungens eget initiativ også. Nå skal minsten på skolen, og der har vi innledet dialog rundt tpo-behov allerede før skolestart, noe læreren virket positiv til når hun hørte litt om hva han allerede kan, hvor raskt han lærer og hvilken kunnskapstørst han har med seg. Når det gjelder å skille seg ut, tror jeg det er noe en del av ungene våre bare fint må lære seg at de gjør. Sosial kompetanse er viktig, men det er ikke nødvendigvis det samme som å følge flokken. Det gir styrke å kunne være seg selv også, og å skulle undertrykke seg selv og sine interesser for å passe inn, styrker vel ikke akkurat selvbildet og selvfølelsen.

Som du ser kan det å si fra gå alle veier, men det gir i hvert fall en god følelse å gjøre hva man kan for at barna skal få en så god skolehverdag og så godt utgangspunkt som mulig. :)

staales
Medlem

Post by staales » Mon 11. Jun, 2012 6:52

Hei Marit.

Først vil jeg svare på overskriften din: NEI IKKE I DET HELE TATT!!!

Jeg blir lei meg på din sønns vegne for at han ikke får tilfredsstilt lærelysten sin. Og jeg blir kjempeskuffet på lærernes vegne over at noen av kollegene deres kan opptre på denne måten. At en lærer tilkjennegir positivitet når eleven viser lavere lærelyst, er en tragedie :cry:
Dessverre bekrefter bare denne læreren mye av stereotypien i den norske skolen: For å gi alle like forutsetninger skal alle behandles likt. Det er selvfølgelig rent vås! Merk at til og med offentlige myndigheter her er mer på din side enn det læreren åpenbart er: Under denne linken http://www.lykkeligebarn.no/index-5.htm vil du finne et brev fra Undervisningsdepartementet til Lykkelige Barn som omhandler rett til tilpasset opplæring, også for faglig sterke barn. Jeg siterer spesielt:
"Det fremgår av opplæringsloven § 1-3 at opplæringen skal tilpasses elevenes evner og forutsetninger. Dette gjelder også faglig sterke elever. Lærerne og skolene må sørge for at alle elever får utfordringer og noe å strekke seg mot."
Du trenger kanskje ikke klaske dette på kateteret ved første anledning, men som Bobli sier, læreren skal kunne være med på en dialog rundt tilrettelegging. Nå er det riktignok slik at ikke alle lærere har ressurser til å gjøre ønskede tiltak i alle situasjoner, men det er gratis å uttrykke medfølelse, empati og et ønske om å forstå barnet.

Jeg ønsker deg lykke til med barnet ditt. Og fortsett for all del å forsøke å holde liv i lærelysten hjemme. Vurder også å ta kontakt med Lykkelige Barns foreldrekontakt på mailadressen foreldrekontakt@lykkeligebarn.no. Å ha et barn som har større lærelyst enn skolen er i nærheten av å tilfredsstille er mer enn god nok grunn til å ta kontakt, og for å bli medlem dersom dere ønsker det.

Mvh
Ståle

Mette_BGO
Medlem

Post by Mette_BGO » Sun 17. Jun, 2012 10:07

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med de forrige svarene! Klart dere må kjempe for gutten, ellers er det stor fare for at han "logger av" og "lyset slukner"! Og da vil dere ende opp med et barn som er en skygge av seg selv....

Prøv å få læreren på guttens side, bruk gjerne triks og psykologi :-), og prøv for all del å ikke komme på kant med skolen. Start litt forsiktig, men øk presset etterhvert hvis ikke det skjer noe, er mitt råd.

Lykke til!

Tjorven

Post by Tjorven » Tue 31. Jul, 2012 10:02

Vi har også en førsteklassing (begynner i 2. klasse nå) og en 4-åring med ualminnelig stor kunnskapstørst. Vi legger ingen begrensning på dette hjemme. Vi fyller på så mye de ønsker. Jenta, den eldste, er mest interessert i engelsk og samfunns-/naturfag. Vi leser artikler i Aftenposten Junior og diskuterer det som står der. Minstemann er svært interessert i matte. Vi lar han regne akkurat så vanskelige stykker som han ønsker. Han legger sammen og trekker fra hverandre store tall og leker seg både med gangetabellen og divisjon. Når vi lager mat sammen, ber vi ungene doble og halvere oppskriften; altså bruke hverdagsmatematikk.

Læreren til jenta vår har ingen problemer med dette. Tvert imot synes han at hennes mange synspunkter og innspill er en berikelse for klassen (selv om hun ikke er veldig flink til å la andre slippe til - så det jobber vi litt med). Hun får egne lesebøker, og dette er en del av skolens opplegg. Så alle får lesebøker tilpasset sitt nivå. I matte er det derimot ingen form for tilpasning. Så i matte vil det ta svært lang tid før ungene våre får faglige utfordringer. Vi har innfunnet oss med at det er slik det er, men begrenser oss ikke av den grunn. Skolejenta er flink til å sysselsette seg selv når hun er ferdig med oppgavene sine på skolen. Vi er mer spent på hvordan lillebroren hennes takler dette når den tid kommer.

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Wed 29. Aug, 2012 4:28

Hei Marit,
Takk for at du har skrevet så godt om hvordan du opplever at ditt barns kunnskapstørst møtes i skolen!

Jeg vil at du skal vite at din historie er delt med mange, og at vi også har fått flere reaksjoner om at "en slik skole vil vi ikke ha".

En av reaksjonene finner du her:
http://dekanbloggen.b.uib.no/2012/06/17 ... interesse/

Det er også svært mange som har lest innlegget ditt, noe som er veldig positivt.
Igjen: takk! :D
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Marit
Medlem

Post by Marit » Fri 31. Aug, 2012 3:34

Oida...ja, det er jo forsåvidt kjekt at man kan bidra til å sette fokus på temaet. :-D

Må vel legge til at jeg etter å ha skrevet det tok kontakt med rektor og har etterspurt tilrettelagt undervisning for min sønn. Og at de har fattet vedtak om at han skal ha både kartlegging i matematikk for å finne riktig nivå og og allerede har fått tilrettelegging i norskfaget. Tiltakene skal evalueres i november. Noen ganger hjelper det å kreve å bli tatt på alvor av rette vedkommende (rektor).

janne
Medlem

Post by janne » Fri 31. Aug, 2012 10:00

Endelig godt å høre! :)

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Wed 03. Oct, 2012 10:15

Flott, Marit. Vi heier på deg - og på gode rektorer som tar foreldresamarbeid på alvor!
Kariel

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Sat 02. Feb, 2013 2:27

Dytt.
Kariel

Marit
Medlem

Post by Marit » Sun 03. Feb, 2013 11:59

Kariel wrote:Dytt.
?

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash » Mon 04. Feb, 2013 6:08

Marit wrote:
Kariel wrote:Dytt.
?
Sånt er vanleg for å få ein tråd oppover på lista fordi den blir oppfatta som viktig av den som vil dytte den oppover. Engelske varianten heiter bump.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Mon 23. Feb, 2015 10:40

Har hørt flere fortvilte foreldre i det siste undre noe av det samme, så historien er (dessverre) fortsatt aktuell. Dytter derfor.
Kariel

Post Reply