Forskning og fagressurser om evnerike barn

Forskning på evnerike barn og elever med stort læringspotensial har økt betydelig de siste tiårene – både internasjonalt og i Norge. Denne kunnskapen gir verdifull innsikt i barns utviklingsbehov, effektive pedagogiske strategier, vanlige utfordringer, og hvordan foreldre, skole og samfunn kan støtte disse barna best mulig.

Viktige innsikter fra forskning

  • Evnerike barn er en mangfoldig gruppe: De har ulike styrker, interesser og utfordringer, og finnes i alle samfunnslag og kulturer (NOU 2016:14).

  • Behov for tilpasning: Evnerike barn trenger ikke bare flere oppgaver, men ofte mer dybdelæring, større grad av selvstendighet, og mulighet til å jobbe kreativt og utforskende (Assmus, 2017; Riley, 2016).

  • Risiko for underytelse: Uten tilpasset opplæring kan disse barna miste motivasjon, utvikle negative holdninger til skole, og i noen tilfeller utvikle skolevegring eller falle fra (Rambøll, 2018; Gagné, 2005).

  • Dobbelteksepsjonalitet: Forskning viser at noen evnerike barn også har utfordringer som lærevansker eller psykiske vansker, noe som kan gjøre at deres potensial ikke blir oppdaget (Assmus, 2017; NOU 2016:14).

  • Betydningen av tidlig innsats: Tidlig identifisering og tilrettelegging er avgjørende for å fremme utvikling, mestring og trivsel (NOU 2016:14; Udir).

  • Faglig og sosial støtte: Skolen bør legge til rette for både faglige og sosiale arenaer der evnerike barn kan utfordres, oppleve fellesskap og utvikle et positivt selvbilde (Assmus, 2017).

Artikler og rapporter (utvalg)

  • NOU 2016:14 «Mer å hente»
    Statlig utredning som gir grundig oversikt over situasjonen for barn og unge med stort læringspotensial i Norge.
    Les NOU 2016:14 på regjeringen.no

  • Rambøll (2018): "Kartlegging av tilbudet til barn og unge med stort læringspotensial"
    Rapporten gir oversikt over hvordan norske kommuner og skoler arbeider med denne elevgruppen.
    Les rapporten på udir.no

  • Assmus, J. (2017): "Evnerike elever i skolen"
    Boken gir praktiske råd og innsikt for lærere og skoler om å identifisere og følge opp evnerike elever.
    Les mer hos Cappelen Damm Akademisk

  • Utdanningsdirektoratets veiledere og kompetansepakker
    Praktiske ressurser for skoler og lærere om tilpasset opplæring og differensiering.
    Se veiledere på Udir.no

  • Artikler fra Lesesenteret, NIFU og Universitetet i Oslo
    Disse miljøene har publisert flere forskningsartikler om evnerike barn, leseutvikling og tilpasset opplæring.
    Søk i Lesesenterets artikkelbase, NIFU, UiO

Sitater fra forskere

"Evnerike barn trenger ikke bare mer – de trenger noe annet."
— Dr. Tracy Riley (NOU 2016:14)

"Manglende tilpasning kan føre til at evnerike barn mister motivasjon og faller ut av skolen."
— Professor Françoys Gagné (NOU 2016:14)

Sentrale dokumenter og lenker

Nedlastbare PDF-er og fagressurser

  • Veiledere fra Utdanningsdirektoratet:
    Om tilpasset opplæring, differensiering, og identifisering av evnerike barn.
    Direkte til veiledere