Forskning og fagressurser om evnerike barn
Forskning på evnerike barn og elever med stort læringspotensial har økt betydelig de siste tiårene – både internasjonalt og i Norge. Denne kunnskapen gir verdifull innsikt i barns utviklingsbehov, effektive pedagogiske strategier, vanlige utfordringer, og hvordan foreldre, skole og samfunn kan støtte disse barna best mulig.
Viktige innsikter fra forskning
Evnerike barn er en mangfoldig gruppe: De har ulike styrker, interesser og utfordringer, og finnes i alle samfunnslag og kulturer (NOU 2016:14).
Behov for tilpasning: Evnerike barn trenger ikke bare flere oppgaver, men ofte mer dybdelæring, større grad av selvstendighet, og mulighet til å jobbe kreativt og utforskende (Assmus, 2017; Riley, 2016).
Risiko for underytelse: Uten tilpasset opplæring kan disse barna miste motivasjon, utvikle negative holdninger til skole, og i noen tilfeller utvikle skolevegring eller falle fra (Rambøll, 2018; Gagné, 2005).
Dobbelteksepsjonalitet: Forskning viser at noen evnerike barn også har utfordringer som lærevansker eller psykiske vansker, noe som kan gjøre at deres potensial ikke blir oppdaget (Assmus, 2017; NOU 2016:14).
Betydningen av tidlig innsats: Tidlig identifisering og tilrettelegging er avgjørende for å fremme utvikling, mestring og trivsel (NOU 2016:14; Udir).
Faglig og sosial støtte: Skolen bør legge til rette for både faglige og sosiale arenaer der evnerike barn kan utfordres, oppleve fellesskap og utvikle et positivt selvbilde (Assmus, 2017).
Artikler og rapporter (utvalg)
NOU 2016:14 «Mer å hente»
Statlig utredning som gir grundig oversikt over situasjonen for barn og unge med stort læringspotensial i Norge.
Les NOU 2016:14 på regjeringen.noRambøll (2018): "Kartlegging av tilbudet til barn og unge med stort læringspotensial"
Rapporten gir oversikt over hvordan norske kommuner og skoler arbeider med denne elevgruppen.
Les rapporten på udir.noAssmus, J. (2017): "Evnerike elever i skolen"
Boken gir praktiske råd og innsikt for lærere og skoler om å identifisere og følge opp evnerike elever.
Les mer hos Cappelen Damm AkademiskUtdanningsdirektoratets veiledere og kompetansepakker
Praktiske ressurser for skoler og lærere om tilpasset opplæring og differensiering.
Se veiledere på Udir.noArtikler fra Lesesenteret, NIFU og Universitetet i Oslo
Disse miljøene har publisert flere forskningsartikler om evnerike barn, leseutvikling og tilpasset opplæring.
Søk i Lesesenterets artikkelbase, NIFU, UiO
Sitater fra forskere
"Evnerike barn trenger ikke bare mer – de trenger noe annet."
— Dr. Tracy Riley (NOU 2016:14)
"Manglende tilpasning kan føre til at evnerike barn mister motivasjon og faller ut av skolen."
— Professor Françoys Gagné (NOU 2016:14)
Sentrale dokumenter og lenker
Nedlastbare PDF-er og fagressurser
Veiledere fra Utdanningsdirektoratet:
Om tilpasset opplæring, differensiering, og identifisering av evnerike barn.
Direkte til veiledere