Skoleflink, stort læringspotensial eller begge deler?

Barn med stort læringspotensial er ikke nødvendigvis alltid de flinkeste i klassen, fordi de har en indre motivasjon for å lære og utforske ting, hvilket gjør at de ikke alltid er så opptatt av hvordan de presterer. De vil vite hvorfor ting skjer – og aller helst jobbe med komplekse oppgaver man kan gå i dybden på. Elever med stort læringspotensial har en del felles karakteristika. Idsøe (2014, s. 18) har laget en tabell som viser forskjellen på skoleflinke elever og elever med stort læringspotensial. Det er viktig at lærere kjenner til disse ulike karakteristikkene når man vurderer elever og tilpasser opplæringen.

 Skoleflinke elever  Elever med stort akademisk potensial
Kan svarene Stiller spørsmålene
Er interessert Er svært nysgjerrige
Er oppmerksomme Er mentalt og fysisk involvert
Har gode ideer Har ville, rare ideer
Arbeider hardt Er lekne, men gjør det godt på prøver
Svarer på spørsmålene Diskuterer detaljert, utbroderer
Er på toppen i alderstrinnet Er forbi alderstrinnet
Lytter med interesse Viser sterke følelser og meninger
Lytter lett Vet allerede
6-8 repetisjoner før mestring 1-2 repetisjoner før mestring
Forstår ideer Bygger abstraksjoner
Liker jevnaldrende Foretrekker voksne
Forstår meningen Trekker slutninger
Fullfører oppgaver Starter prosjekter
Er mottakelig Er intens
Kopierer presist Skaper nytt
Liker skolen Liker læring
Tar til seg informasjon Bearbeider informasjon
Tekniker Er oppfinner
God husker God gjetter
Foretrekker enkle, endefremme presentasjoner Trives best med kompleksitet
Er bevisste Er ivrig observerende
Er fornøyd med egen læring Er svært selvkritisk
Oppfører seg som man skal Blir klassens klovn
Liker rutine Kjemper mot rutine

Referanse: Idsøe, E. C. (2014). Elever med akademisk talent i skolen. Cappelen Damm Akademisk.